Empathie, het lijkt zo simpel…

Veel mensen om mij heen zeggen over een groot empathisch vermogen te beschikken. Ze vinden zichzelf erg empathisch. Ik geloof hen niet allemaal. Jou geloof ik trouwens wel hoor, ik snap dat jij je ook aangesproken voelt. Ik voel dat meestal wel vrij goed aan.

Ik vind het altijd leuk om wat definities op te zoeken van woorden welke wij allemaal al kennen. Empathie is de eigenschap dat je gedachten en gevoelens van een ander aanvoelt. Er staat zelfs bij: Empathie is belangrijk in communicatie. Dat maakt het leuk en interessant.

Ik zie daar trouwens in veel gevallen vrij weinig van en daarbij ben ik van mening dat het vele malen moeilijker is dan wij denken. Voelt jouw omgeving jouw gedachten en gevoelens van andere altijd feilloos aan? Ik denk overigens dat de natuur  hierbij ook niet meewerkt. Het heeft dit onderwerp volgens mij namelijk expres zo geregeld. Als je bij alle vervelende verhalen van wie dan ook een zeer persoonlijke betrokkenheid voelt en je het allemaal enorm aantrekt, word je volgens mij gek.

Dit onderwerp trok overigens mijn aandacht deze week vanwege het feit dat ik tegenwoordig de vreugde, het plezier en de zorg heb over een baby. Hij is in de nacht nog wat onrustig en dat kost mij soms een significant deel van de nacht. Het is geen bijzonderheid heb ik al van alle ouders om mij heen begrepen waar ik keer op keer bevestiging zoek. Eerder, toen ik zelf nog geen ervaring had met baby’s, vertelde een ouder mij wel eens dat de nachten wat rommelig en kort waren en dat vond ik best vervelend en daarom vroeg ik hoe dat allemaal verliep. Ik was geïnteresseerd en dacht te snappen hoe dat was. Met terugwerkende kracht kan ik een ieder bevestigen, ik snapte voor geen meter wat die mensen echt voelde.

Inlevingsvermogen en besef is moeilijk, maar dat wil niet zeggen dat je niet je best moet doen om erachter te komen wat er bij een ander leeft. Wat vindt die ander belangrijk? Waar is hij of zij in gedachten? Wat leeft er? Stel vragen en luister goed om er achter te komen. Vergeet niet te kijken naar lichaamstaal. Vervolgens inzoomen, meeleven en interesse tonen.

Nu ik deze alinea schrijf besef ik mij ineens dat ik een verkapte salesbrochure aan het schrijven ben. En dat klopt. Een goede sales begint met empathie om zo uit te vinden waar de klant mee bezig is en in een adem door waar zijn behoefte liggen. Wellicht een ideetje voor je volgende vacature om echt goed sales te vinden. Hoe vind je deze? ‘Wij zoeken een luisterend oor met veel empathie, representatief en vriendelijk.’ Ik denk dat je een echte sales topper binnenhaalt.

Ik ben zelf empathisch genoeg om aan te voelen dat dit blogje wel weer genoeg Dennis Nuijens is voor vandaag. Daarom laat ik het hierbij en wens je bij deze alle empathie van de wereld toe.