Hoe wordt u het liefst geholpen?

Helpen begint bij het feit dat iemand een behoefte heeft in welke hij/zij graag voorziet. Heel soms kan iemand die behoefte expliciet en helder omschrijven of verwoorden. Maar in de meeste gevallen niet. In de business, of het nu B-to-B of B-to-C betreft, zie je veel dat de exacte behoefte niet wordt uitgesproken. Dit komt soms omdat ze dat niet goed weten wat ‘de markt’ op dat moment te bieden heeft voor een product of dienst. Met al haar variabelen zoals prijs, service, kwaliteit is dit best moeilijk en dat fluctueert natuurlijk ook nog eens. Het is altijd de mix van aspecten en de balans daartussen. Hoe verhouden ze zich? Dat kun je in de meeste gevallen niet vooraf omschrijven. Je mag concluderen dat mensen in de meeste gevallen wel ongeveer weten wat je willen, maar niet exact. Daar zal het koopproces uitwijzing in moeten bieden. Dat is nog eens leuk, want dat heb jij feitelijk in de hand als aanbieder!
 

Naast het ‘WAT’ kun je ook nog de vraag stellen ‘HOE’ moet ik iemand helpen. Mensen zijn verschillend en hebben daarin ook andere behoeften. Een gemiddelde vrouw zal voor het uitzoeken van een nieuwe kleur lipstick bij een nieuwe winkel zeker niet te snel weer buiten staan. Zij wil uitgebreid advies en verschillende kleuren proberen. Voor mannen ligt dat vaak heel anders. Wij gebruiken geen lipstick…… u snapt mijn idee...hopelijk.
 

Daarmee kom ik al aan drie aspecten welke erg belangrijk zijn. Het leuke aan helpen vind ik persoonlijk dat iedereen anders geholpen wil worden. Er is niet één goede manier van helpen. Je moet dit per klant aanpassen. Je moet goed luisteren en je inleven in een ander. Je zult de vraag achter de vraag moeten achterhalen. En, heel belangrijk, je zult dus altijd een custom-made oplossing moeten bieden per klant. 
 

Kunt u uw klant echt niet helpen? Help dan ook! Iemand overlaten aan zijn/haar lot is, buiten dat het niet zo fatsoenlijk is, een signaal dat je met name aan jezelf denkt. Een verkeert signaal dus. Ga fictief naast je klant staan en bespreek samen welke mogelijkheden er nog meer zouden kunnen zijn om een goede invulling te geven aan de behoefte. Denk hierbij in mogelijkheden, ook al moet je hem sturen naar je grootste concurrent. Verander dus in een volwaardige gesprekspartner die écht meedenkt. De waardering zal voelbaar zijn in een volgende situatie. Je hoeft niet bang te zijn dat ze bij jouw concurrent blijven, die helpt toch niet zo goed als jij!
     
Bent u op zoek naar een gekwalificeerde IT-security professional? Wij helpen u graag. EN GOED!