Klantbinding in de detacheringsbranche

Klantbinding in de detacheringsbranche. Hoe zorg je ervoor dat jij altijd de juiste kandidaat kan en mag presenteren bij jouw klant. Juist in een tijd dat er veel concurrentie is en veel aanbod. Je zult er eerst voor moeten zorgen dat je jezelf zo goed mogelijk bindt aan je klant. Nu kan ik een opsomming aan clichés noemen maar ja, die kennen we eigenlijk allemaal en we proberen ze allemaal toe te passen. Wat is het nu eigenlijk waar de klant echt prijs op stelt? Bewust of onbewust.

Zijn clichés dan de crux?

Vorige week was ik in gesprek met een relatie die algemene it-profielen beschikbaar stelt en welke ik al jaren benijd om haar klantbinding. Elke keer als zij een vraag in de markt zetten voor een van hun klanten slagen zij erin de door hun aangeboden kandidaat te werk stellen bij de klant. Toen ik even doorvroeg waar zij het verschil maken bij hun relatie bleek het toch weer te gaan om de clichés welke ik hierboven besprak. Maar dan perfect uitgevoerd.

Zo werkt het in de praktijk

Als we het allemaal weten, waarom kom ik dan nog steeds (te) veel inkopers en managers tegen welke aangeven veel 'verkeerde' profielen aan tafel te krijgen. Ik denk dat veel bedrijven, freelancers, of kandidaten op twee punten een significante verbetering kunnen doorvoeren. Ten eerste is het belangrijk dat ze niet te opportunistisch zijn bij het maken van de match. Daarnaast is het belangrijk om de totstandkoming van een plaatsing veel serieuzer te nemen en er dus ook naar te handelen. Ben trouwens benieuwd hoeveel CV's er, alleen in Nederland, per dag uitgewisseld worden waar hoogstens vijf minuten de tijd voor is genomen. Ik denk dat we daar behoorlijk van zouden schrikken.

Zo kan het ook!

Wil je meer klantbinding, dan zul je moeten laten zien dat jij de klant uitstekend kan helpen. Helpen lukt alleen door eerst het probleem te begrijpen. Goed luisteren en doorvragen is het advies. Allemaal clichés maar óh zo waar. Daarnaast moet je het vertrouwen krijgen. Dat krijg je onder andere door goed werk te leveren. Goed werk in onze branche vergt tijd, veel tijd. Er wordt verwacht dat je de professionals van binnen en van buiten kent. En dan wordt het spannend. Wees nooit te opportunistisch als de match wel goed is maar niet perfect. Zorg er voor dat de kandidaat welke jij levert altijd helemaal perfect aansluit. Niet alleen vaktechnisch maar ook gelet op zijn/haar persoonlijkheid. Durf daarom ook nee te verkopen. Ik weet het: 'Money makes the world go round', ook weer zo'n cliché. Maar stuur bij je klant altijd op kwaliteit, inhoud en betrouwbaarheid. Dat zoekt iedere klant in de basis. Hierdoor ontstaat continuïteit en dat is de mooiste relatie, zowel technisch, sociaal als economisch. Soms moet je een stap terug doen om uiteindelijk het verst te komen.