Marketing, dress the body

Gisterenavond was ik behoorlijk onder de indruk van mijn vriendin. Op zich bij ons een vanzelfsprekendheid maar het ging nu niet om haar, maar om een workshop die ze me heeft gepresenteerd. Zij geeft die workshop binnen KPN aan verschillende afdelingen en teams. De workshop gaat over haar métier, marketing en communicatie. Hij geeft onder andere inzicht in wat de effecten zijn van het handelen van mensen en bedrijven.

Er worden in deze workshop veel interessante en opzienbarende zaken besproken maar ik vond één aspect super interessant. Ik ben zelf iemand die veel op gevoel werkt in combinatie met boerenverstand. Echte marketing gaat veel verder. Zoals Martin Lindstrom, die consulten geeft over branding voor € 32.000,- dollar per dag, en zei: “je gedachten zijn slechts een commentator op de activiteit en spinsels van jouw brein, want alleen in jouw brein starten jouw échte keuzes, zonder dat je daar zelf een relevante invloed op hebt.”

Hoe beïnvloed je dus niet het verstand van mensen, maar het brein? Dat is de grote vraag bij brand activation. Veel bedrijven zijn ingericht met HR, Sales, Finance, Operations, IT en Marketing. Dat dit laatste een los element is, is natuurlijk een denkfout. Marketing is niet iets dat je toevoegt. Het moet door alle aderen van het hele bedrijf stromen. Wat ik leerde is dat minimaal 50% van het gevoel dat jouw merk overbrengt, afhankelijk is van de som van alle standaard gedragingen binnen een bedrijf. Meer dan 50% is veel! Hoe word je persoonlijk ontvangen? Hoe snel betaal je jouw facturen? Hoe is je inrichting? Hoe snel breng je offerte uit? Hoe kom je jouw afspraak na? En nog veel meer van deze ogenschijnlijk normale activiteiten die in elk bedrijf alledaags zijn.

Die som van gedragingen maakt wat mensen van jouw merk vinden en wat ze bij jouw merk voelen. En dan heb ik het echt over het brein en niet over het verstand. Daarna begint de aankleding pas. Die aankleding om jouw merk aantrekkelijk te maken heet marketing, communicatie en PR. Voor mij een echte eyeopener. Marketing kan je mooi aankleden maar kan ook onvolmaaktheden verbloemen met wat flatteuze kleding, waardoor je veel eleganter toont.

Zelf gaan zowel Cqure als ikzelf regelmatig naar de sportschool. Cqure doet dat om haar naakte body, haar totaal van gedragingen, nog verder te verbeteren en te ontwikkelen. Het wordt weer zomer (d.d) dus we dragen allemaal minder kleding. Cqure draagt dan ook minder kleding om te camoufleren. De kwaliteit zal dus echt van binnenuit komen! Door mijn nieuwe inzicht hebben we direct 50% van onze marketingkosten bespaard. Een heerlijke gedachte.