Spotify versus Business

Ik vind het helemaal geweldig! KPN heeft ons een aanbieding gedaan om de diensten van Spotify af te nemen voor een aantrekkelijk bedrag. Voor diegene die nog niet weten wat Spotify inhoudt. Het is een abonnement waardoor je altijd in staat bent om alle muziek die officieel is uitgebracht te kunnen luisteren. Alle muziek vanaf de jaren 50, of zelfs eerder, tot nu. Van opera tot hiphop en van jazz tot Nederlandse knallers. Alles, écht alles! Geweldig!

Installeren en ja hoor, daar zat ik dan, met alle muziek die beschikbaar is. Ik was behoorlijk opgewonden want ineens had ik toegang tot ALLE beschikbare muziek. Ik was muziekmiljonair. Dat gaf me zo’n gaaf gevoel. " Wat zal ik eens opzetten?" dacht ik. Ik begon met de nieuwste van Gavin Degraw, dat vind ik echt een goede zanger en hem hoorde ik juist die ochtend nog op de radio. Toen nog een paar nummers van Bocelli gedraaid, die ik overigens regelmatig vanaf CD draai in mijn auto. Na nog een paar mooie nummers gedraaid te hebben die in mijn systeem zitten, wist ik het niet meer. En daar zat ik dan, met alle muziek van de wereld. Ik had een serieus “musicblock”

Op dat moment realiseerde ik me dat actuele zichtbaarheid voor bedrijven zo belangrijk is. Bijna elk bedrijf dat in het MKB of op de consumentenmarkt actief is, zou zich dit moeten realiseren. Voor de groot zakelijke markt geldt dit natuurlijk niet omdat deze langetermijn contractafspraken maken, maar des te meer voor het midden en klein bedrijf die consumenten of elkaar zoeken om hun behoeften in te vullen. Je moet du moment bij consumenten en klanten leven omdat mensen anders domweg niet aan je denken. Als je niet leeft bij klanten kunnen ze jou niet in overweging nemen, wanneer ze hun zakelijke behoefte willen invullen. Om dit toe te lichten ga ik even terug naar Spotify.

Ik ben groot liefhebber van muziek en waardeer bijna alle stijlen wel. Ik kan van zo veel verschillende muziek genieten dat ik dit helemaal niet kan overzien en ordenen in mijn hoofd. Indien iemand mij terloops, net als ik lekker van Spotify aan het genieten ben, een leuke band noemt zoals bijvoorbeeld Queen, dan ben ik weer een half uurtje verschillende nummers van Queen aan het luisteren. Queen is heel erg bekend voor mij en ik zing bijna elk nummer feilloos mee. Toch schoot deze super band mij van de week niet te binnen, toen ik de beschikking over alle muziek van de wereld had. Ik viel terug op mijn laatste ervaringen van de radio en de door mij gedraaide CD’s.

Nu weer naar de business. Er is veel aanbod waarvan 90% wellicht helemaal niet in jouw behoefte kan voorzien. De 10% die over is bevredigd jouw behoefte perfect maar kun je soms helemaal niet overzien, net als de overdaad aan muziek, en dus val je terug op wat je op dat moment wél te binen schiet. Probeer er daarom voor te zorgen dat de klant, op het moment dat de klant beslist, ook jouw product of dienst mee kan nemen in zijn overweging. Hoe? Daar heb ik ook over nagedacht, maar ik wil deze blog graag lekker leesbaar houden. Het lijkt mij leuk om dit een andere keer te belichten.

Voor de meeste vrouwen die allen directeur zijn bij Thuis B.V. wil ik nog een analogie aanhalen in dit verband. Voor voedsel is het bijna ondoenlijk om actief bij u in the picture te komen, maar vindt u het ook niet een behoorlijke uitdaging om blijvend gevarieerd te koken voor uzelf, uw partner of uw gezin? Aan de Albert Hein ligt het niet, die hebben echt alles. Je valt veelal toch terug op jouw #lekkeremaaltijdenopschrijfboekje die je al jaren netjes onderhoudt.

Graag laat ik de overdaad aan cafés tussen mijn woning en kantoor in deze blog even buiten beschouwing. Bijna alle cafés voldoen namelijk aan mijn wensen. Waar ik langs fiets is dus mijn lot. Ik fiets vaak verschillende routes naar huis. Zo blijf ik goed zichtbaar en zie ik ook nog eens wat van de wereld.