Uit de school geklapt: Hackers

In Nederland zijn we goed bezig als het gaat om responsible disclosure. Tijdens GCCS 2015 (Global Conference on CyberSpace) is er zelfs een complete sessie aan besteed, een mooie discussie tussen kopstukken van de wereld op het gebied van… Cyber cyber ;-)

Denk hierbij aan Ebay, het OM, maar ook de oprichter van Defcon en de oprichtster van het responsible disclosure programma bij Microsoft. Filmpje NCSC Toch is er jammer genoeg een probleem. We staan nu wel open voor dit onderwerp, maar hoe zit het met de mensen die deze skills bezitten? Precies daar wringt de schoen…!  In Nederland bestaat er geen passende scholing waarbij ethical hackers zich happy voelen.

Al jaren houd ik mij bezig met het feit dat deze “speciale” mensen ook ooit een speciaal kind zijn geweest. Al zeg ik het zelf, ik ben er ook zo eentje en ik heb gemerkt dat het vandaag de dag nog steeds niet door scholen wordt opgepakt. Scholen zijn vooral druk met getalletjes, KPI’s en met de algemene manier van lesgeven, maar denken ze ook aan onze “specials” die we zo hard nodig hebben?

En wordt er überhaupt genoeg “beta-les” onderwezen op de lagere school? Waarom hebben we geen Python als taal naast Duits en Frans?
Allemaal punten waarvan ik vind dat dit hét moment moet zijn om verandering in gang te zetten….Maar is er dan helemaal geen kans op verbetering?

Jawel, maar we moeten hier wel groter in gaan denken (omdenken?) Mooie initiatieven als Hack in the Box Haxpo waarbij mensen gratis kunnen komen kijken naar een 9-jarige keynote, die laat zien dat hij hacking-kungfu beheerst. Een plek waarbij je zowel met een soldeerbout kunt leren werken alsook kunt participeren in een hackerwedstrijd. Daarnaast hebben we in Nederland een tiental hackerspaces. Dit zijn plekken waar gelijkgestemde “specials” de kans krijgen om te socializen, te hacken, te leren en te delen.

Dit alles zorgt ervoor dat er positieve inspiratie ontstaat. Echter, mijn grootste wens is dat er een interactie tussen groepen mensen ontstaat (prominenten, docenten, overheid en ‘special people’ zoals ik) die overheid, bedrijven en scholen kunnen laten inzien dat we deze onderwerpen in het onderwijs moeten integreren.