Weersta jij de verleiding?

Wellicht klinkt het wat vreemd maar marketing heb ik altijd al een enigszins raar onderdeel van de bedrijfsvoering gevonden. In de basis geloof ik sterk in organisaties die een duidelijk herkenbare en onomstoten toegevoegde waarde leveren. De sales, die snap ik wel. Die moet ervoor zorgen dat een potentiële afnemer op de hoogte is van het feit dat het product of de dienst beschikbaar is. En daar zou het ideologisch ook bij moeten blijven. Sales heeft in essentie duidelijk het doel om zichtbaar te zijn bij haar doelgroep, waar marketing soms een illusie verkoopt. En zeg nou zelf, een illusie verkopen niet de meest charmante manier van zaken doen toch?

Het hierboven beschrevene is natuurlijk wat kort door de bocht en dat besef ik mij terdege. Daarom heb ik mijn vriendin, zelf marketing manager bij KPN International, eens gevraagd wat de essentie is van marketing. Zo vertelde ze dat je met alle beschikbare en denkbare middelen jouw potentiële en bestaande klanten feitelijk verleidt om bij je te komen, of juist om ze bij je te houden. Je laat met marketing zien wie je bent en wat je uit wilt stralen en hoopt daarmee dat mensen zich kunnen identificeren met jouw onderneming, product of dienst.

Goh, daar ben ik wel van geschrokken. Ik vroeg; dus jij boekt tekstschrijvers, evenementenorganisaties, creatieve brainstorm teams, sprekers en andere optredens, ontwerpers, gadgetproducenten, catering, PR-bureaus, internetondernemingen, heisessies, mediabureaus en vele andere organisaties om zo de company mooi te afficheren? En daarnaast, misschien wel het meest schrijnende; omdat jullie dit zelf niet op dat niveau in huis hebben? Het DNA van het bedrijf, waar mensen natuurlijkerwijs naar op zoek zijn, is dus gewoon een ingekochte illusie!

Ik las laatst een stuk over het oorspronkelijk Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda. Zij zeggen helemaal geen marketing te gebruiken. Ik benijd hen en wil hun kleding nu al hebben. Alleen al om die rede. Mooi om te zien dat een product zo goed verkoopt omdat het een leuk en goed product is. Ook goed om te zien dat er weinig creatieve initiatieven aan vooraf gegaan zijn, die ons afleiden en manipuleren. Gewoon omdat het merk heel erg ok is. Heel gaaf!

Het gaat er dus om waar je bij wilt horen en je kunt marketing inzetten om mensen en bedrijven hiertoe te verleiden. Ik wilde de marketing in haar algemeenheid wel eens op de proef stellen dus ik ben direct naar een hip café gegaan aan de overkant van ons kantoor. Als je met die marketingbril al die succesverhalen aanschouwd, is daar feitelijk niets anders te zien en te horen, dan allemaal marketing machientjes die met hun zakelijke en/of particuliere identiteit andere mensen willen verleiden. Verleiden, verleiden en nog eens verleiden, dat is de essentie bij marketing. Ik deed vrolijk en ongedwongen mee. Het mooie, spreekwoordelijke masker dat zichtbaar is, verhult soms de werkelijkheid. Af en toe zit er een heel mooi gezichtje onder en soms is dat masker echt hard nodig.

Van het weekend zal ik flink met mijn marketing aan de slag moeten want na het ondermijnen van de job van mijn vriendin, in combinatie met het feit dat ik prachtige mensen heb verleid in het café, heb ik mijn vriendin wel wat uit te leggen denk ik……..

Graag concludeer ik vol trots dat jij de verleiding in ieder geval niet hebt kunnen weerstaan om deze blog even te lezen. Leuk!